16 februarie 2010

Gaiţele la Turda

Am avut plăcerea să vizionez noua piesă jucată la teatrul din Turda, o adaptare după Gaiţele lui Kiriţescu. Nu premiera, pentru că sunt sigur că nu aş fi încăput printre mulţimea adunată acolo, ci o rejucare a piesei de azi, marţi 16 februarie. Azi nu a mai fost aşa multă lume, aşa că nu a trebuit să mă întind ca o girafă ca să pot vedea pe scenă.
Adaptarea regizoarei Doina Miclezi a fost una destul de reuşită, după ce am putut vedea în seara aceasta. Totuşi, mi s-a părut că actorii nu şi-au dat foarte mult silinţa. Şi nu mă leg aici de interpretare, care a fost impecabilă, ci de numeroasele bâlbe ale acestora, mult mai multe decât în seara premierei.
Dar acum despre povestea în sine. Piesa este o tragicomedie, scrisă la sfârşitul anilor '30, şi a cărei evenimente se petrec tot atunci. Mi-a plăcut în mod deosebit prestaţia directoarei teatrului, doamna Narcisa Suciu, în rolul Anetei Duduleanu, precum şi a lui Stelian Roşian în rolul lui Mircea Aldea. M-am amuzat copios pe seama nemţoaicei - Fraulein - care era făcută să pară un fel de Hitler, şi pe seama celor doi fraţi, Ianache şi Georges Duduleanu, care se ceartă mereu.
Umorul negru a lui Kiriţescu este predominant de-a lungul piesei, cum ar fi scena memorabilă în care "Gaiţele" dau fuga să urmărească o procesiune funerară. Apropo de "Gaiţe", mi-am adus aminte o scenă puţin ciudată, când Aneta se enervează pe Zoe şi o trage de păr. Atunci peruca doamnei Nina Antonov cade şi ea se străduieşte să o pună la loc. Din mimica actorilor nu s-a înţeles că a fost o greşeală şi că peruca trebuia să rămână la locul ei, dar încă sunt nedumerit, pentru că în tot restul piesei, Zoe apare la fel, cu perucă.
În concluzie, TMT a pus în scenă o piesă genială, şi pot să spun că m-a impresionat mult mai mult decât piesa din toamnă, "Slugă la doi stăpâni", care nu este decât o comedie cu personajele Comediei Dell Arte, în timp ce "Gaiţele" e.. românească, să zicem aşa. "Gaiţele" e o piesă extraordinară şi actorii de la Turda, în combinaţie cu cei de la teatrul Ariel din Arad (presupun, căci pe mulţi dintre ei i-am văzut şi în "Slugă la doi stăpâni", şi atunci scria clar pe poster că sunt din Arad) au pus-o în scenă foarte bine. Aşadar, oameni buni, mergeţi la teatru! Merită toţi banii! Şi asta v-o spune un om mai zgârcit decât Hagi Tudose în persoană!
Video de la premieră, de pe Turdanews: